FANDOM

265px
Familien Greenwell
Biografi
Blodstatus

Fullblods (utenom James Greenwell)

Kjente familiemedlemmer
Status

Eksisterende

Relasjoner
Relaterte familier
  • Familien Mynatt
  • Familien Gardinier
  • Familien Tyle
  • Familien Bagley
  • Familien Hayley
  • Familien Wolverhampton
  • Familien Lynwood
  • Familien Nye
Tilhørighet
Hus

Smygard

Lojalitet
  • Beauxbatons magiske akademi (flere tidligere, nå Rosalie Nye)
  • "Vert bien" (tidligere)
  • Greenwell Grønt (mesteparten av familien)
  • Dødsetere (2 medlemmer)
  • Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom
  • Smygard
.

"Gardé jeune."
-Familiemottoet, oversatt til "Holdt ung"

Familien Greenwell er en gammel Fullblods familie som kan spores helt tilbake til 1700-tallet Frankrike. Selv om familien har holdt seg fullblods i generasjoner, er de ikke nært beslektet til noen andre av dagens kjente fullblodsfamilier. De fleste familienavnene inngiftet i Greenwell familien ikke gått videre etterpå, noe som har gitt inspirasjon til et rykte om at alle familier som gifter seg inn med Greenwell, raskt forsvinner der etter.

Historie Rediger

Greenwell familien har sine røtter fra Frankrike. I sin tid i Frankrike hadde Greenwell ikke ennå blitt familienavnet og familien gikk under navnet Galois. I 1789 brøt den franske revolusjonen ut; Galois familien, da bestående bare av Amalricus og Floressa, flyktet over kanalen og over til England. I flere år hadde de kommunisert frem og tilbake med en butikkeier i England som fortalte dem om en hel gate dedikert til magiske butikker, gjemt unna gomper. Økonomien deres kunne ikke blitt dårligere, så de bestemte seg for å flytte virksomheten over til Diagonallmenningen.

Da Amalricus og Floressa nådde frem til London samme året var en av de første tingene de gjorde å bytte etternavn, for å unngå å bli dårlig tatt i mot grunnet deres franske bakgrunn. For å bevare noe av historien deres fra Paris, valgte Amalricus navnet "Greenwell"; en sammensetting av den engelske oversettelsen av deres gamle butikknavn "Vert bien". Med et nytt navn og en ny start fant paret etter hvert Diagonallmenningen, hvor det ikke var plass til butikken deres. Spindelsmuget kom som en reddende engel og de åpnet sin nye butikk der "Greenwell Grønt".

Familietreet Rediger

    Familien Greenwell
              |
              |
     Amalricus Galois = Floressa Mynatt
     1769-1800        | 1775-1818
                      |
                Linden Greenwell = Sylvie Gardinier
                  1799-1858      | 1801-1835
                                 |
                           Dill Greenwell = Idony Tyle
                             1835-1916    | 1840-1900      
                                          |
                                   Almond Greenwell = Burglind Bagley
                                      1864-1941     | 1869-1941
                                                    |
                                              Beech Greenwell = Nessa Hayley
                                                1884-1957     | 1893-1966
                           ------------------------------------------
                           |                                        |
                    Briar Greenwell = Poppy Wolverhampton     Birch Greenwell = Mary Lynwood
                     1915-1999      | 1917-1998            1915-2003    | 1913-2000
                          -----------                                   |
                          |                                             |
                    Henley Greenwell = Emily Morris-Geary        Prunella Greenwell = Ervin Nye
                        1951         | 1951                          1955           | 1948
                                     |                                              |
                             James Greenwell                                   Rosalie Nye
                                   1981                                          1982

Familiebutikken Rediger

Familien Greenwell har, lengre tilbake enn noen kan huske, drevet en familieeid butikk; "Greenwell Grønt". Familiebutikken oppstod først i Frankrike på et ukjent årstall (før 1700-tallet) og ble senere kjent under navnet "Vert bien". Likt som i dag ble det solgt magiske planter og blomster i butikken, men mer diskré da butikken lå mer eller mindre midt i Paris. Familien hadde god suksess med butikken frem til nedgangen i den franske økonomien. Dette første til at butikken ble flyttet til Spindelsmuget under den franske revolusjonen, da Diagonallmenningen ikke hadde plass.

Nå er Greenwell Grønt en kjent plantebutikk i Spindelsmuget og oftere sosialisert med mørk magi enn annet. For eksportører og importører av magiske blomster og planter er familiebutikken mest kjent for å ta inn kontroversiell flora og senere sende det videre i Storbritannia. Ved inntak av ukjente og mystiske varer blir alt sjekket og testet i butikken før det legges ut for salg. Blant Galtvorts elever er butikken mer kjent for å selge Bumunner og "Huff'n Puff".

Arv/Tradisjoner Rediger

En av de mest kjente tradisjonene og arvemønstrene i Greenwell familien har vært at alle innfødte medlemmer av familien har vært sønner og enebarn. Det er ikke kjent nøaktig hvorfor dette til stadighet skal ha skjedd, men kan sies å ha holdt på i ihvertfall fem generasjoner. Denne arven og tradisjonen ble imidlertid brutt i 1915; da Beech og Nessa fikk tvillingsønner, og igjen i 1955; da Birch og Mary fikk den første datteren født i familien på over 200 år. Dette kan ha ført til en lignende, men motsatt tradisjon hvor den siden av familien bare får én datter, slik det peker mot nå. Den andre siden av familien ser foreløpig ut til å holde på tradisjonen med én sønn, men kan fort forandre seg.

En annen, gjerne mer kjent tradisjon og egenskap nedarvet i familien er de kjente grønne Greenwell tomlene. Nærmere hvert eneste medlem av familien skal på et eller annet tidspunkt ha jobbet i familiebutikken og ha blitt født med en stor interesse og ferdigheter innen botanikk og Urtologi.

Familiemedlemmer Rediger

  • Amalricus Greenwell (tidligere Galois) grunnla Greenwell-familienavnet og flyttet butikken fra Paris til Spindelsmuget. Giftet seg med fullblods fransk heks Floressa Mynatt.
  • Linden Greenwell første Greenwell født i Storbritannia, sortert i Smygard og giftet seg med fullblods fransk immigrant og heks Sylvie Gardinier.
  • Dill Greenwell sortert i Smygard og forsøkte å selge frukt og grønnsaker i butikken. Gikk ikke bra, og har aldri blitt forsøkt igjen. Gift med fullblods smygarding Idony Tyle.
  • Almond Greenwell enda en i Smygard, gjorde et forsøk på å skape Greenwell Herregård, men mislyktes. Giftet seg med smygarding Burglind "BB" Bagley.
  • Beech Greenwell plassert i Smygard og første i Greenwell og Galois familien til å ha flere enn én sønn, på flere hundre år. Giftet seg med smygarding Nessa Hayley.
  • Briar Greenwell Smygarding, første Greenwell på hundrevis av år til å ha et søsken og første Greenwell til ikke å jobbe i familiebutikken. Mislyktes i å selge butikken grunnet resten av familien truet han på livet. Spilte to sesonger profesjonell Rumpeldunk for Montrose Skjærene og giftet seg med smygarding Poppy Wolverhampton.
  • Birch Greenwell Smygarding, første Greenwell på hundrevis av år til å ha søsken. Tok over familiebutikken da tvillingbroren heller valgte rumpeldunk. Giftet seg med smygarding Mary Lynwood og startet ny tradisjon med bare jentebarn.
  • Henley Greenwell Smygarding, tok over familiebutikken etter onkelen sin og var tilhenger av Voldemort, men trakk seg tilbake før hans fall. Første Greenwell som har giftet seg med en halvblods; håsblåsing Emily Morris-Geary.
  • Prunella Nye (tidligere Greenwell) Smygarding, første kvinne født i Greenwell familien som man vet om og andre Greenwell noen gang som ikke tok over familiebutikken (kun deltid en stund) da fetteren heller fikk den. Giftet seg med ukjente trollmann Ervin Nye og første Greenwell (siden Amalricus), som man vet, til å ta et annet etternavn.
  • James Greenwell Smygarding og første halvblods Greenwell man vet om.
  • Rosalie Nye Beauxbaton elev, første Greenwell der på generasjoner, andre kvinne født i Greenwell familien som man vet om.

Tilfeldig wiki