FANDOM

En temperamentsfull, livlig og godhjerta jente, født og oppvokst i Aberdeen, Skottland sammen med tvillingbroren og foreldrene. Plassert i grevlingens hus ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom.

Før Galtvort Rediger

Fødselsdagen Rediger

Kun et par minutter før tvillingbroren, dog mange nok til at hun skryter av det den dag i dag, kom Hazel til verden. Rett etter henne kom tvillingbroren Talion, tidligere Talia. Det var en helt vanlig høstaften med varmt vær, mild vind og en stekende sol som ikke helt hadde klart å forlate sommeren. Lite tydet på at en helt normal og uvitende gompefamilie, uten noe kunnskap om trollmannsverdenen, skulle få to magiske barn den kvelden. Og så eneggede tvillinger til og med.

Oppveksten i Aberdeen Rediger

Det er ikke egentlig noe spesielt over familien Moreau, annet enn at foreldrenes to barn er magiske, men dette er selvfølgelig ikke noe almenheten er klar over, i alle fall ikke familiens gompevenner. Familien består av moren Lorraine, faren August, og de to barna deres: Talion og Hazel. De har alltid bodd i en liten, men koselige leilighet i etasjen over det lille bakeriet som foreldrene driver. Finnes jo ikke noe bedre enn å våkne til den varme duften av nybakt brød, og smilende kunder som alltid er fornøyde med familiens bakevarer.

Når både mamma og pappa er gomper, starter oppveksten ganske så normalt. Hazel begynte på vanlig offentlig gompeskole når hun ble gammel nok, som de aller fleste på hennes alder. På skolen hang jenta alltid etter tvillingbroren og resten av klassen i fag, og likte seg derfor ikke noe særlig der. For Hazel var det alltid et problem å konsentrere seg nok i timen til å faktisk klare å henge med, så motivasjonen for skole var aldri på topp.

Tumblr oz9iz8t40Y1rrfrgvo7 r1 400

Hazel har alltid hatt et talent for skating, men det samme kan ei sies om det å ta vare på eiendeler...

Hjemme derimot, var Hazel alltid i godt humør. Hun begynte tidlig å hjelpe til i foreldrenes bakeri, selv om det mer enn en gang resulterte i en aldri så liten brann eller et helt vraket kjøkken. Sånn går det dessverre når man er utålmodig og ikke klarer å holde seg rolig. Rampestreker var det heller ikke lite av, men den unge jenta var alltid varsom med å ikke tråkke over streken. I senere år har nok spøkene tatt litt mer av, men intensjonen har aldri vært å såre noen. Noe gøy må man da likevel få ha. Og når man er så heldig som Hazel og har en såpass aktiv hjerne fylt med gode løsninger og ideer, skal det ikke kastes bort. Selv om enkelte den dag i dag kan argumentere med at det finnes andre måter å få iverksatt ideer på, som ikke nødvendigvis foregår på bekosting av andre. Hazel har derimot aldri tenkt slik, hun levde alltid i øyeblikket og tenkte sjelden konsekvens.

Gjennom hele barndommen har Hazel i tillegg alltid vært en jente med et barnslig sinn. Det å vokse opp har aldri vært noe hun har tenkt mye over, og langt i fra gledet seg til. Tanken på å ikke være et lite barn lenger skremmer henne stadig gjennom oppveksten, men hun lærer å venne seg til det etterhvert som hun blir eldre.

Magien i hverdagen Rediger

Det faktum at Hazel var en heks, kom aldri som noe helt uventet på familien, i og med at de tidlig så ubeskrivelige ting skje rundt henne og broren. Da tvillingene fikk hvert sitt brev fra Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, kunne ikke foreldrene være annet enn stolte og støtte dem, som de alltid har gjort. Selvfølgelig var de sjokkerte, men at barna deres vokser opp til å bli hekser og trollmenn har aldri plaget dem mye. Frem til dagen hvor tvillingene skulle forlate hjemmet for å begynne på Galtvort, jobbet foreldrene hardt med å forsøke å sette seg mer inn i hvordan magien fungerer og hva magiverdenen egentlig er, noe Hazel er evig takknemlig for. Da søsknene skulle begynne på Galtvort, var de godt forberedt. Ingen gledet seg mer enn Hazel.

Årene ved Galtvort Rediger

Første år Rediger

De aller fleste førsteklassinger ved Galtvort er vel nokså beskjedne og stille på sin første dag ved skolen, men Hazel var snarere det motsatte. Hun var overalt, hele dagen, med energinivået på topp. Staheten hennes hjalp ikke mye på, for hun skulle se så mye av borgen og området rundt som overhodet mulig, på kortest mulig tid. Ivrigheten tok overhånd, og allerede en dag inn i sitt aller første skoleår, havnet hun i trøbbel på grunn av den uslokkelige nysgjerrigheten som ikke klarte å holde henne unna den forbudte skogen. Jovisst var hun redd, ingen elleveåring går inn i en skyggefull og ubevoktet skog uten å nesten tisse i buksa, men Hazel har det med å pushe sine egne grenser til bristepunktet. Spørsmålet er jo om hun lærte leksa da hun møtte på en rasende kentaur som halvveis skremte henne til et punkt hvor hun var nær ved å svime av. Men gjorde hun det? Langt i fra.

Hazelnoa

Hazel sammen med en av sine nærmeste venninner, Noa Carroll.

Hennes første skoleår bød likevel ikke bare på problemer, for jenta fikk seg en god del venner, når hun ikke var for opptatt med å utføre små rampestreker eller strevde med å henge med i fag som magihistorie og eliksirer. Allerede på Galtvortekspressen møtte Hazel blant annet en av sine nærmeste venner, Noa Carroll. Tvillingene og Noa ble nærmest til en uadskillelig trio som sjelden er sett uten hverandre.

Husplasseringen har folk sjelden stusset over, i og med at den passer såpass perfekt. Hazel er ikke alltid den hyggeligste jenta å være med på grunn av det uforutsigbare temperamentet hennes, men et lojalt hjerte av gull finnes da likevel dypt inne hos henne. Hun er hardtarbeidende, og ikke en som ofte gir opp, selv om hun en sjelden gang kunne ønske det. Til hennes store glede havnet både Noa og tvillingbroren Talion i samme hus som henne selv.

Selv om begeistringen over å begynne på trollmannskolen var stor, skjønte Hazel raskt at skolegangen ved Galtvort ikke ville være en dans på roser. Fagene var vanskelige, om ikke mer krevende enn fagene ved gompeskolen. Jenta var nær ved å gi opp et par ganger, noe hun ikke er stolt over og helst unngår å ta opp som tema i dag. En ting var derimot sikkert; Hazel var fast bestemt på gjøre sitt aller beste. Galtvort ga henne nemlig noe de færreste er så heldige å få; En ny sjanse. En ny sjanse til å vise hva hun faktisk er god for.

Andre år Rediger

Hazelllee

Hazels andre år på Galtvort var ikke mye spesielt, men hun begynte sakte men sikkert å integrere seg mer på skolen. Hun lærte seg reglene som gjelder for borgen, fant ut hvor grensene går og begynte å skjønne greia, i alle fall mer enn hun gjorde i første klasse. Ikke det at reglene ble fulgt til punkt og prikke i andre klasse heller, men hun lærte seg i alle fall hvordan å komme seg unna. Håsblåsingen fikk seg også en ny fiende, selveste Professor Slur. Ikke overraskende, så urettferdig som han har en tendens til å behandle visse elever. Er det noe Hazel ikke takler, så er det urettferdighet. Et trekk som bare blir tydeligere med årene.

Tredje år Rediger

Tredje skoleår var borte før det kom, sånn føltes det i alle fall for Hazel. Hverdagen ble enda mer spennende, for året for valgfag var kommet, og den unge jenta gledet seg ubeskrivelig mye til å endelig få ha Stell av Magiske Vesener, sammen med skolens skogvokter, Rubeus Gygrid. Håsblåsingen valgte også Clairvoyanse, noe hun senere kom til å forgude. Selv om svært lite av pensum ga mening, forelsket hun seg raskt i faget og utviklet senere en god evne til å lese andre, trodde hun i alle fall.

Tumblr ml4ancqgak1qe8quqo1 250

Hazel og Happy.

Møtet med Happy Darego, var også noe som endret hverdagen i tredje klasse. De to elevene blir raskt gode venner, og kjente hverandre etterhvert så godt at de nesten aldri skilte lag. Det kjentes ut som om de skulle være bestevenner for evig og alltid, men ting begynte sakte å skje. Langsomt, men likevel hurtig, falt Hazel for den yngre eleven, så raskt en trettenåring som synes kjærlighet er ekkelt kliss kan falle for noen. Hun forsto ikke egentlig hva som skjedde, følelsen av å være forelsket var ukjent inntil da. Likevel var hun helt sikker i sin sak; det var en forelskelse. Men bare en ungdomsforelskelse, hvem kunne vite om det ville vare?

Fjerde år Rediger

Hazels fjerde år på Galtvort er relativt stille, men sosialt. Jenta får seg en god del nye venner, og blant dem er smygardingen Pagie Sevia Montora. Pagie hjalp Hazel med å unngå en arrest for noe hun for en gangs skyld bare hadde vært vitne til, og ikke deltatt i selv. Hazel har siden den hendelsen blitt god venn med jenta, og sverget på å alltid hjelpe henne om hun trenger det. Hazel er lojal sånn, som regel. Håsblåsingen knyttet også et tettere bånd til kompisen Alex Benbow, på grunn av foreldrene som har et godt kjennskap til hverandre.  

Hazel klarte endelig å innrømme følelsene sine for Happy før juleballet, og jentene endte opp med å bli et par til tross for deres unge alder. De bestemte seg for å gå sammen på ballet, men endte opp med å droppe hele greia for å heller tilbringe kvelden sammen på oppholdsrommet. For dem var det mer spennende å slå hverandre i gompespillet Monopoly, enn å være på et teit ball hvor man tvinges til å danse, oppføre seg og pynte seg.  

Håsblåsingen fulgte også ivrig med på Tretrollmannsturneringen, og heide selvfølgelig på Fredrik Djervell som jo var elev i hennes eget hus. Hvem denne Harry var og hvordan han kom seg med i turneringen raket ikke henne, men det var likevel spennende å se hvordan en på hennes egen alder klarer å utkonkurrere syvendeklassinger, drager og havskapninger. Hazel likte dog best å observere turneringen fra avstand, og hadde aldri drømt om å i det hele tatt prøve å delta selv. Sjokket over Djervells død gikk hardt inn på henne, og selv om hun ikke kjente ham personlig føltes det tungt å miste en så trofast elev fra samme hus.  
Tumblr n2d4vmPBU51sjta19o1 400

Femte år Rediger

Kommer

Sjette år Rediger

Kommer

Syvende år Rediger

Kommer

Etter Galtvort Rediger

Utheksamineringen Rediger

Kommer

Voksenlivet Rediger

Kommer

Slaget om Galtvort Rediger

Kommer