FANDOM

Llyr Ianto Tourtel
Llyr Ianto Tourtel
Biografi
Kjønn

Mann

Født

15. juni, 1982

Øyefarge

Grå

Hårfarge

Lys blond

Blodstatus

Fullblods

Tryllestav

9¾ tommer ask og enhjørningshorn, overraskende standhaftig.

Nasjonalitet

Wailisisk

Stavarm

Høyre

Familie
Lojalitet
  • Usikkert
Hambuse

Avvisning fra familien; at de støter ham ut og ikke lenger aksepterer ham som en av dem, især fra Ffion.

Skytsverge

Havskilpadde

Titler
  • N/A
Annet
Ble medlem Sommer 2017
Hus Håsblås
Utdanning

Galtvort Høyere skole for Hekseri og Trolldom

Yrke

N/A

.

Llyr Ianto Tourtel, født 15. juni, 1982 i Hay-on-Wye, Wales, er en ung gutt i huset Håsblås ved Galtvort Høyere Skole for Hekseri og Trolldom. Han er, selvbeskrevet, en ekstremt upraktisk, ung mann, lett nervøs for det meste, nærmere panisk rundt enkelte. Han har en fremtidsdrøm om å jobbe med og hjelpe fabeldyr, men sitter dessverre inne med en til tider ekstrem frykt for alt større enn en over gjennomsnittet stor kattapard. 

BakgrunnRediger

Etter Mørkets Herres Fall 31. oktober 1981 så det mørkt ut for dem i samfunnet som delte hans meninger og tankegang. Dødsetere og andre følgere ble forfulgt, fanget og forhørt som om verden skulle avhenge av det, og etter at flere i samme situasjon, inkludert hans egne venner plukket opp av svartspanere, bestemmer Anarawd Emrick Llewellyn seg for å forlate landet før det er for sent. Han reiser ikke langt, men ender opp i Frankrike, der han treffer på en eldre trollmann ved navn Antoine Tourtel, og igjen finner Anarawd ikke bare en følgesvenn, men også et hjem, da Tourtel-familien, i sympati både for hans stilling, tanker, og posisjon, tar ham inn. Det tar ikke lang tid før Anarawd oppdager Antoines søster Veronique, ei heller før hun oppdager ham, og etter bare et par måneder holdes det plutselig et veldig brått bryllup mellom de to, der Anarawd også tar navnet Tourtel, da hans eget ikke lenger er trygt. Tre måneder senere savner Anarawd alt hjemlandet såpass mye at familien, sponset av Veroniques familie, ender opp i et nytt hjem i Wales, og etter seks måneder kommer tvillingene til verden.

BarndomRediger

Llyr 02

Llyr ble født som andre barn til Anarawd og Veronique, kort etter søsteren Ffion, og døpt Lowri Seren Tourtel. Det viste seg raskt at de to tvillingene var forskjellige som natt og dag, ikke bare i utseende, men også i personlighet. Der Ffion trer frem, hilser pent, kniser og ler, er Lowri stille, innesluttet, og nervøs; der Ffion mer enn gjerne kler seg opp og sprader rundt i i de flotteste festkutter penger kan kjøpe, og lever for å delta i teselskaper og lignende med morens venninner og deres døtre, er Lowri tydelig ukomfortabel, og foretrekker mye heller å løpe rundt i nederst i hagen, armene fulle av alt som kan krype og kravle; knær, sko, og hår fulle av jord, søle og annet bøss; og de triste restene av hva engang var en håndbrodert festkutte hengende løst, opprevet, og fullstendig glemt. De to barna blir mer og mer forskjellig ettersom årene går, frem til Lowri i en alder av syv konfronterer familien.

Han er ikke en liten jente, har aldri vært en liten jente, og kommer aldri til å bli noen liten jente. Han heter Llyr, og om familien ikke vil akseptere dette, kan de dra sin kos. Dette er første gang Llyr har stått opp for noe som helst, og steil og urokkelig som han er, klarer verken Anarawd eller Veronique annet enn å stirre forundret på det til nå stille og forsiktige barnet. Dog, uforstående og forvirrede som foreldrene synes det er, er Llyr først og fremst familie. Det er Ffion som klarer skiftet først, da hun alt morgenen etter er i full sving med både rett navn og pronomen. Og selv om hun kanskje selv synes det hele er veldig merkelig, og ikke på noen måte forstår hvorfor Llyr ikke liker de samme tingene som henne, er han tross alt 'hennes'. At hun skal få erte og le av broren er én ting, men om noen andre så mye som forsøker går hun straks i forsvar. For foreldrene tar det derimot litt mer tilvenning, især for Anarawd, men med tid, og stadige påminnelser fra Ffion, blir det til slutt en vane for familien, og 'Lowri' er så godt som glemt.

Ffion og Veronique
Om det nå bare hadde endt der. For mens de to barna er oppdratt til å forsvare navn og familie, og respektere foreldrenes venner, blir det samtidig gjort klart at det finnes en tydelig forskjell mellom hvem det passer seg å omgås med, og hvem en ikke skal ha kontakt med overhode. Og mens Ffion lærer forskjellen raskt, og holder alt hun har av ømhet og omtanke innad i familien, klarer ikke Llyr på samme måte å skille mellom 'oss' og 'dem'.
Llyr 4

Når moren og barna en gang i en blåmånen tar turen inn til en gompisk landsby nær familiehjemmet - først og fremst for å vise frem disse rare gompene slik at barna skal forstå - hender det titt og ofte at Llyr bryter sin vanlige taushet. I motsetning til Ffion, som ler av fortellinger om de stakkarslige gompene ute av stand til å verken forstå eller få til noe som helst, ser Llyr ikke annet enn rolige, stillferdige, og vennlige mennesker. Og når han en dag i en alder av ni, etter å ha vært forsvunnet i nesten halvannen time blir funnet igjen i ivrig samtale med sønnen til en gompisk bonde, begge barna like imponert og forundret over den andre, blir det bestemt at ekskursjonene gjør mer skade enn noe annet, og bør avvikles. Dessverre er skaden alt gjort, og når Llyr snakker, snakker han om landsbyen, om hvordan han savner den, om den morsomme gutten han ble venner med; om hvorfor han ikke ser den store forskjellen mellom gomper og trollmenn, uansett hvor mye foreldrene påstår at den finnes.

Dermed ble det bestemt at Llyr og Ffion, for å forhindre noen negativ påvirkning, bør utdannes noe mer separat. Veronique arrangerer stadig flere selskaper der Ffion tilbringer tid med passende barn på egen alder, mens Llyr gjemmer seg i hagen. Det blir til slutt også bestemt at de to barna skal sendes til separate skoler; Ffion til Durmstrang, som planlagt, mens Llyr ender opp pål farens gamle skole, Galtvort.

Galtvort Rediger

Llyr ankommer derfor Galtvort, ikke fulgt av den langt mer standhaftige søsteren, men fullstendig alene. Han blir plassert i huset Håsblås, til stor forargelse for faren som straks, og nokså seriøst vurderte å ta sønnen ut av skolen med det samme, men til slutt lot det bli med en advarsel.

PersonlighetRediger

Llyr er, kort fortalt, en nokså forsiktig, temmelig menneskesky sjel. Han kan fremstå som både sta og krass, eier ikke snev av høflighet eller medmenneskelige behov, men det skal nå sies at han bjeffer langt verre enn han biter. Gutten har det langt bedre blant dyr og fabeldyr enn han har blant andre mennesker, og selv da er det avhengig av at dyret ikke er for stort. Han snakker lavt, tar opp så lite plass han bare kan, og gjør generelt lite av seg. Han er heller ikke typen som lett får venner, da han heller skyr unna det meste av sosial interaksjon.

Han liker seg godt utendørs, særlig blant trær, men best av alt ved elver og innsjøer. En gang da han fortsatt var veldig liten tok familien en kort tur til kysten, og Llir forelsket seg helt i havet, som også er grunnen til at han valgt navnet han valgte.

EgenskaperRediger

Selv om Llyr ikke snakker mye, betyr ikke det at språkegenskapene er å klage på. Selv om han ikke fant mye glede i bøkene hjemmelærere og barnepiker gav dem, var han i stand til å lese større bøker i en alder av fem, i motsetning til Ffion som lenge foretrakk billedbøker fremfor noe annet. Det er også i en av disse han kom over navnene han til slutt bestemte seg for. Han holder også kontakt med søsteren på Durmstrang via brevveksling, og er en smule sjalu på de medisinske studiene skolen tilbyr, især grenen der en også lærer å ta vare på og helbrede magiske skapninger.

Videre har han en god følelse for dyr. De liker ham som regel, og selv de større kan han i teorien få god kontroll på, om han noen gang klarer å la være å bryte ut i skjelving og gråt bare de nærmer seg.

Blant hans beste fag er uten tvil urtologi. Han liker lyset og varmen i drivhusene, og alle plantene minner ham om lekeplassen nederst i hagen hjemme. Han gjør det også over gjennomsnittet godt i astronomi; ikke fordi han egentlig er videre interessert i faget selv, men ettersom søsteren har en sterk forkjærlighet for alt av stjerner og planeter, gjør han en ekstra innsats. Han gleder seg også veldig til valgfag, og da spesifikt stell av magiske vesener i tredjeklasse.

Etter Galtvort Rediger

Llyr, langt ifra ambisiøst, har ikke på noen måte planlagt fremtiden lenger enn ut den kommende uken. Dog, om han skal være helt ærlig, høres det ganske fantastisk ut å få jobbe med å hjelpe og ta vare på fabeldyr, uansett hvor skumle de er. 

Tilfeldig wiki