FANDOM

180px-Ytdgrthyjutfrd.jpeg
Salmander Artemis Fido Fisle
Biografi
Kjønn

Gutt

Født

1897

Øyefarge

Mørk

Hårfarge

Mørk

Blodstatus

Fullblod

Tryllestav

Ukjent

Familie
  • Ukjent (mor)
  • Ukjent (far)
Interesser
  • Fabeldyr 
Heder & ære

Tildelt Merlinorderen av 2.klasse for sin innsats av studiet fabeldyr; magizoologi

Karriere
  • Magidepartemantet for oppsyn og kontroll av magiske vesner
  • Fabeldyrseksjonen
Annet
Hus Håsblås
.

Professor Salmander Artemis Fido Fisle (1897) var navnet på en trollmann med stor interesse for fabeldyr. Da han var ung var han elev ved Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom og ble under valgsermonien sortert til Håsblås. Fisles interesse for fabeldyr ble sterkt oppmuntret av hans mor. Moren er i kjent for å ha vært en entusiastisk oppdretter av rase hippogriffer.

Utdanning & Karriere Rediger

Etter avgangseksamen på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom ble Fisle ansatt i Magidepartementets Avdeling for oppsyn og kontroll av magiske vesener. Etter to år i Husnisseomplasseringskontoret, år han beskriver som “ekstremt kjedelige”, ble han forflyttet til Fabeldyrseksjonen, hvor hans enorme kunnskaper om merkverdige magiske dyr sikret ham rask forfremmelse.  Fisle kan nesten alene tilskrives æren for opprettelsen av Varulvregisteret i 1947. Men det han selv er mest stolt av, er forbudet mot eksprimentalavl fra 1965, som i praksis satte en stopper for utvikling av ny og utemmelige monsterarter innen Storbritannia. Hans innsats i Drageforsknings- og sikringskontoret medførte til en rekke studiereiser utenlands hvor han samlet sammen stoff som skulle bli til hans verdensomspennende bestselger Fabeldyr og hvor de er og finne, som nå er utkommet til femtito opplag.

Priser & belønninger Rediger

Salmander Fisle ble i 1979 tildelt Merlinordenen av 2. klasse for sin innsats for studiet av fabeldyr; magizoologi.

Annet Rediger

Fisle er nå pensjonert og bor i Dorset med sin hustru Porpentina og sine tamme kataparder Hoppy, Milly og Mauler.

Tilfeldig wiki