FANDOM

Hvem er Sam Spear? Rediger

Samantha Clarissa Perriot Spear (født 13. August 19**) er en halvblods heks bosatt i Stor Britannia. Hun har en interesse for magiske sykdommer og skader, og har så lenge hun kan huske ønsket å jobbe som heler på St. Mungos Hospital.

Sam har alltid vært svært interessert i dyr, og eide selv en katt ved navn Lucifer og en hund ved navn Jesus. Jesus fikk hun i bursdagsgave av Liam Donovan da hun fylte femten.

Livet før Galtvort Rediger

Sam kom til verden tidlig på dagen 13. August, liten og spinkel. Hun vokste opp med sin mor, Nicola Perriot Spear (fullblods), og faren, Felix Spear (gompefødt). På grunn av Nicolas franske bakgrunn, dro Spear-familien ofte dit, til Nice, for å besøke slektninger, men likevel har ikke jentungen klart å plukke opp så å si et eneste ord, til morens skuffelse.

Omplasseringsgutten Liam kom til familien Spear da Sam var rundt åtte, og hun var veldig glad for å få en storebror. Liam og Sam kom godt overens, og det ble fort skapt et søskenbånd mellom dem. Felix Spear var også utrolig glad i gutten, og så på han som sønnen han aldri fikk. Etter et år ble Felix alvorlig syk, og Nicola bestemte at Liam måtte dra for godt. Alle tok dette tungt, og da spesielt Sam, som ikke bare var redd for å miste både faren og broren, men som også nå så at Felix likte Liam mye bedre enn han likte sin egen datter. Som "fredsgave" og et ønske om tilgivelse, kjøpte Felix en katt til jenta, som hun har kalt Lucifer, samt en mørkeblå medisinveske hun gjemmer for moren under senga. Lucifer er hennes beste venn.

Årene på Galtvort Rediger

Første klasse: Sam var nervøs da hun først skulle begynne på Galtvort. Hun visste ikke så mye om stedet, ettersom moren ville hun skulle begynne på Beauxbatons, trollmannskolen i Frankrike, og derfor ikke hadde fortalt så mye om Galtvort. Jenta ble plassert i Ravnklo, noe som ikke kom som en veldig stor overraskelse.

Hun traff endelig på Liam (nå Donovan) igjen, og de bestemte seg for å beholde båndet de en gang hadde. Han ser på hun som en søster og vice versa. Ellers var ikke jenta så god til å skaffe seg venner, og da hun ofte prater før hun tenker, endte hun opp med flere horn i sida allerede første uka. Hun ble fort venner med den eldre ravnkloingen Wednesday Persephone Rivera, og etterhvert kom hun også over beefen med William Huxley, og et vennskap ble formet der også.

Andre klasse: Hun fikk et ganske dårlig førsteinntrykk av Nathan Hale, og han ble fort Hambusen hennes. Hun traff også Jessica Hayes, Liams kjæreste, og de ble ikke akkurat venner heller. Ellers mistet hun flere av vennskapene hun alt hadde, men til gjengjeld formet et med polske Dominik Mlynarz.

Tredje klasse: Sam fikk et nytt mål i livet da Liam ble bitt av en varulv; hun ville finne en bedre kur for lykantrop. Det at broren nå måtte leve med dette, påvirket jenta mye. Dette var også året hun først møtte Lucian Hill, en smygarding fra klassen over, og hun fant fort interesse i ham.
Sams2-0
Fjerde klasse: Jenta har nå et enda sterkere bånd med Lucian, samt Helena Ivory Black, Abraham T. Fontaine og Maximillian Ivashkov. Om dette er bra vennskap eller ikke, vet hun ikke helt.

Faren hennes, Felix, har også blitt syk igjen, men dette er det bare Liam, Lucian og Maximillian som vet, ettersom hun ikke vil si det til så mange ennå. Dette er også grunnen til at hun er så mye hjemme i helgene.

Jenta forelsker seg i Lucian Hill, vel vitende om at det er det dummeste hun noen gang kunne ha gjort. Hun forteller han det mens han er full, i håp om at han ikke kommer til å huske det dagen etter.

Heart

Faren hennes dør en uke etter bursdagen hans, og Samantha blir helt knust. Hun begynner å hate seg selv ganske sterkt for at hun aldri fikk sagt hade. Som en hyllest til faren, skaffer hun seg en tatovering av et hjerte på hånda.

Hun forteller Lucian nok en gang hva hun føler, og ting går ikke bra i det hele tatt. Han avviser henne ganske brutalt, akkurat som hun fryktet.

Jenta er ikke å se mer på skolen dette året.

Femte klasse: Samantha møter opp på Galtvort 1. september, men etter det er hun ikke til å se. Dette er fordi hun har bestemt seg for å ta hjemmeundervisning et år, for å få mer tid til seg selv og for å lettere holde et øye med sin mor. Jenta skaffer seg også en jobb ved Oxfordshire Animal Sanctuary, der hun gjør alt hun kan for å hjelpe hjelpeløse dyr få et hjem. Hun har fått bedre kontakt med Henry Matthew over ugler.

Sjette klasse: kommer

Syvende klasse: kommer

Etter skolen Rediger

Sam får seg en utdanning som heler og ender opp med å jobbe på Galtvort med Madam Pomfrit, ikke helt klar for å forlate borgen ennå. Hun har fortsatt planer om å jobbe på St. Mungos Hospital en dag, men det får vente. Hun bor i en enebolig et stykke unna byen når hun ikke er på Galtvort, så hun kan eksperimentere og jobbe med kuren for Lykantrop i fred uten å være en trussel for gomper. Hennes kjærlighetsstatus er forøvrig ukjent, og hun har ingen barn.

Kampen om Galtvort Rediger

Sam er alt på skolen da slaget starter, 2. Mai 1998, og hennes oppgave blir fort å redde og hele de sårede. Hun sender en ugle til moren og Liam Donovan -stebroren- og forteller dem om slaget som skal til å ta plass. Tårene triller mens hun arbeider, enten det er elever, lærere eller tidligere klassekamerater hun prøver å redde. Hun får hjulpet mange og reddet en del liv, men det er mens hun holder på med å stoppe blødningene til en stakkars smygarding at hun får en mordforbannelse midt mellom skulderbladene. Moren, Nicola, er der og ser det hele, ser på datteren mens hun dør monumentalt.

Hun ble begravd i Nice, Frankrike, 17. Mai, 1998, ved kirken hun alltid elsket som barn.