FANDOM

Samantha2

Hvem er Sam Spear? Rediger

Samantha Clarissa Perriot Spear (født 13. August 19**) er en halvblods heks bosatt i Stor Britannia. Foreldrene er Felix Spear og Nicola Perriot-Spear, og hun er deres første og eneste barn. Hun har en interesse for magiske sykdommer og skader, og har så lenge hun kan huske ønsket å jobbe som heler på St. Mungos Hospital. Denne drømmen blusset først opp etter at hun hadde tatt liv av en ugle etter å ha prøvd å redde den etter et stygt fall en sommer hun tilbragte hos mormoren i Frankrike.

Sam har alltid vært svært interessert i dyr, og eide selv en katt ved navn Lucifer og en hund ved navn Jesus. Jesus fikk hun i bursdagsgave av Liam Donovan da hun fylte femten.

Livet før Galtvort Rediger

Sam kom til verden tidlig på dagen 13. August, liten og spinkel. Hun vokste opp med sin mor, Nicola Perriot Spear (fullblods), og faren, Felix Spear (gompefødt). På grunn av Nicolas franske bakgrunn, dro Spear-familien ofte dit, til Nice, for å besøke slektninger, men likevel har ikke jentungen klart å plukke opp så å si et eneste ord, til morens skuffelse.

Omplasseringsgutten Liam kom til familien Spear da Sam var rundt åtte, og hun var veldig glad for å få en storebror. Liam og Sam kom godt overens, og det ble fort skapt et søskenbånd mellom dem. Felix Spear var også utrolig glad i gutten, og så på han som sønnen han aldri fikk. Etter et år ble Felix alvorlig syk, og Nicola bestemte at Liam måtte dra for godt. Alle tok dette tungt, og da spesielt Sam, som ikke bare var redd for å miste både faren og broren, men som også nå så at Felix likte Liam mye bedre enn han likte sin egen datter. Som "fredsgave" og et ønske om tilgivelse, kjøpte Felix en katt til jenta, som hun har kalt Lucifer, og en mørkeblå medisinveske med gule solsikkere på som hun gjemmer for moren under senga. Lucifer er hennes beste venn.

Årene på Galtvort Rediger

Sam var nervøs da hun først skulle begynne på Galtvort. Hun visste ikke så mye om stedet, ettersom moren ville hun skulle begynne på Beauxbatons, trollmannskolen i Frankrike, og derfor ikke hadde fortalt så mye om Galtvort. Det hun hadde hørt av faren var stort, og hun var redd hun ikke kom til å passe inn. Jenta ble plassert i huset Ravnklo, noe som kom som en stor overraskelse for dem alle. Moren hadde gjettet Håsblås og faren Griffing, dog hun ikke er særlig modig av seg.

Hun traff endelig på Liam (nå Donovan) igjen, og de bestemte seg for å beholde båndet de en gang hadde. Han ser på hun som en søster og vice versa. Ellers var ikke jenta så god til å skaffe seg venner, og da hun ofte prater før hun tenker, endte hun opp med flere horn i sida allerede første uka. Hun ble fort venner med den eldre ravnkloingen Wednesday Persephone Rivera, og etterhvert kom hun også over beefen med William Huxley, og et vennskap ble formet der også. Johannes Lyall har også æren av å skremme livshiten ut av den allerede nervøse jenta, men det husker han ikke selv.
Nysam4

'Stop goofing around, Sam! - Liam, Fourth of August, 199x'

Det andre året startet enda mer drama enn det første. Hun fikk et ganske dårlig førsteinntrykk av Nathan Hale, den sinne og voldelige gutten som angrep broren hennes med en bok og så truet henne med hennes egen tryllestav, og han ble fort hambusen hennes. Hun traff også Jessica Hayes, Liams kjæreste, og de ble ikke akkurat venner heller. Ellers mistet hun flere av vennskapene hun alt hadde, men til gjengjeld formet et med polske Dominik Mlynarz.

Sam fikk et nytt mål i livet da Liam ble bitt av en varulv i løpet av hennes tredje år; hun ville finne en bedre kur for lykantrop. Det at broren nå måtte leve med dette, påvirket jenta mye. Dette var også året hun først møtte Lucian Hill, en smygarding fra klassen over, og hun fant fort interesse i ham.

Gjennom gutten traff hun også på Helena Ivory Black, og gjennom henne igjen traff hun på Abraham T. Fontaine og Maximillian Ivashkov. Kretsen hennes ble utvidet til langt større enn hennes originale plan og komfortsone, og ingen kan påstå at denne nye gjengen var noe bra for henne; røyking, festing og lignende ble dratt inn i hennes hverdag. Hun tok fort mamma-rollen i vennskapet, noe som i seg selv var helt greit.

Faren hennes, Felix, har også blitt syk igjen, men dette er det bare Liam, Lucian og Maximillian som vet, ettersom hun ikke vil si det til så mange ennå. Dette er også grunnen til at hun er så mye hjemme i helgene.
Heart

'I miss you, dad. Twentyfirst of June, 199x'

I løpet av fjerdeklasse forelsker Samantha seg i Lucian Hill, vel vitende om at det er det dummeste hun noen gang kunne ha gjort. Hun forteller han det mens han er full, i håp om at han ikke kommer til å huske det dagen etter.

Faren hennes dør en uke etter bursdagen hans, og Samantha blir helt knust. Hun begynner å hate seg selv ganske sterkt for at hun aldri fikk sagt hade. Som en hyllest til faren, skaffer hun seg en tatovering av et hjerte på hånda, med hjelp av Maximillian.

Hun forteller Lucian nok en gang hva hun føler, og ting går ikke bra i det hele tatt. Det første han gjør er å prøve å utnytte henne mens hun er på bånn, så avviser han henne ganske brutalt og gir henne følelsen av at uansett hva som hadde skjedd, hadde det vært hennes egen feil. Dette svekker henne utrolig mye mentalt, og hun er ikke å se mer på skolen dette året.

Samantha møter opp på Galtvort 1. september, da resten av kullet hennes starter i femte klasse, men etter det er hun ikke til å se. Dette er fordi hun har bestemt seg for å ta hjemmeundervisning et år, for å få mer tid til seg selv og for å lettere holde et øye med sin mor. Jenta skaffer seg også en jobb ved Oxfordshire Animal Sanctuary, der hun gjør alt hun kan for å hjelpe hjelpeløse dyr få et hjem. Hun har fått bedre kontakt med Henry Matthew over ugler. Møter med Helena -hennes nærmeste for øyeblikket- nå og da, enten i Galtvang eller hos henne. Unngår Lucian så langt det lar seg gjøre. Æsj, for en klyse!

Samantha1

'After Gradutaion, 199x'

Første dagen i sjette klasse og jenta trer inn på skolen igjen for første gang på et år, men igjen blir hun der bare litt over 12 timer. Dagen etter befinner hun seg på Beauxbatons, trollmannskolen i Frankrike. Etter avtale med Rektor Humlesnurr og Rektor Maxime skal hun gå 50% på Galtvort og 50% der. Nå, til morens store lettelse, har hun endelig begynt å lære seg fransk også.

Hun velger tilslutt å ta siste året på Beauxbatons, der hun endelig føler at hun passer inn. Hun får seg venner fort, lærer mye bedre omringet av miljøet de har der. Hun går ut av skolen med eksemplariske karakterer og fremtiden lys og klar foran henne.

Etter skolen Rediger

Sam får seg en utdanning som heler og ender opp tilbake på Galtvort, der hun jobber som heler med Madam Pomfri. Hun har fortsatt planer om å jobbe på St. Mungos Hospital en dag, men det får vente. Hun kjøper seg en fin, gammel gård et stykke utpå landet der hun kan oppholde seg når hun ikke er på Galtvort, så hun kan eksperimentere og jobbe med kuren for Lykantrop i fred uten å være en trussel for gomper. Eksperimentene blir utført i en låve, noe som kanskje ikke er det tryggeste.

Da dødsetere herjer rundt igjen, blir Samantha meget overrasket over at Lucian Hill står på døra hennes en sen midtsommer kveld. Hun tenker automatisk det verste -å nei, nå har han konvertert og kommet for å drepe eller torturere meg- men det skjer ikke. Gutten ser ut som et vrak; ikke bare er han skadd og såret, men stresset og redd som et helvete. Han forteller at han trenger hjelp, og ber om å søke ly hos henne. Sam åpner sitt hjem for den tidligere vennen, tross alt som har skjedd mellom dem. Han får bo der mens hun er på Galtvort. Hun har vel alltid vært litt for godhjertet for sitt eget beste.

Kampen om Galtvort Rediger

Sam er alt på skolen da slaget starter, 2. Mai 1998. Hun skjønner hva som skal skje allerede før det skjer, og hennes oppgave blir fort å redde og hele de sårede. Hun sender en ugle til moren, Liam Donovan og Lucian Hill, og forteller dem om slaget som skal til å ta plass. Tar farvel, vel vitende om at sjansene for overlevelse er små. Tårene triller mens hun arbeider, enten det er elever, lærere eller tidligere klassekamerater hun prøver å redde. Tiden går så alt for sakte, og alt annet for fort. Hun får hjulpet mange og reddet en del liv. Så skjer det uunngåelige...

Samantha war

'Second of May, 1998'

Smygardgutten hun har i armene er død. Hun var for sen. Hun kjente han ikke, han var ikke annet enn et fjes i mengden for henne, men når du sitter der med et barn i hendene som skulle ha levd lenge og lykkelig og du ikke kan gjøre noe med det, gjør det vondt. Så hører hun en kjent stemme,,, hun lar blikket vandre, og det lander på Helena Ivory Black, Abraham T. Fontaine og Lucian Hill. Hennes tidligere venner. Men det kan ikke stemme, sant? Hun lar seg distrahere i noen millisekunder for lenge, og en mordforbannelse treffer henne i ryggen, midt mellom skulderbladene. Hun dør monumentalt.

Liket hennes, som alle andres, blir dratt inn i Storsalen da kampen er over. Moren hennes og broren hennes er der nå, sørger over tapet deres. Lucian dukker også opp ved hennes side, holder tilbake tårer så lenge han klarer før han også knekker sammen etter alt dritet som har skjedd de siste årene.

Hun ble begravd i Nice, Frankrike,19. Juni, 1998, samme dag som faren døde, kun noen få år senere, ved kirken hun alltid elsket som barn.

RL bak jenta Rediger

RL ble født 14. august 2001 i Fredrikstad, Østfold. Bodd hele livet i Akershus med en tragisk barndom og daddy issues. Hun lærte fort at ingenting i livet er forutsigbart. Nå går hun kokkelinja på vgs, spiller håndball på et meget seriøst nivå, skal ta seg bartenderutdannelse i Australia eller i Dublin og skrive bøker som forhåpentligvis hjelper den fremtidige generasjonen med fuck-ups på samme måte som Harry Potter, Looking For Alaska og Hunger Games gjorde for henne. Jenta er panseksuell, skaffer seg nye crusher hvert fjerde minutt og har en tendens til å kløne til ting og ta seg selv meget uhøytidelig. Sam Spear var hennes første karakter, og hun står også bak blant annet G. Wirt Grimm-Pines og Redneck Raines.